Metódus
Az informatikában a metódus egy olyan eljárás vagy függvény, amelyet egy objektumon hajtanak végre. A metódusok segítségével lehetőségünk van az objektumok viselkedésének definiálására és módosítására.
A metódusokat általában osztályokban definiáljuk, és az objektumok példányosításakor hozzáférhetünk hozzájuk. A metódusoknak lehetnek bemeneti paraméterei és visszatérési értékei is.
Az objektumok metódusainak meghívásához használhatjuk a pont operátort. Például, ha egy „Auto” nevű osztályban van egy „gyorsul” nevű metódus, akkor az alábbi módon hívhatjuk meg:
Auto auto = new Auto(); auto.gyorsul();
A metódusok segítségével lehetőségünk van az objektumok állapotának módosítására is. Például, ha az „Auto” osztályban van egy „sebesseg” nevű változó, akkor a „gyorsul” metódusban növelhetjük annak értékét:
public void gyorsul() { sebesseg += 10; }
A metódusoknak lehetnek különböző hozzáférési szintjei is, például public, private vagy protected. A public metódusok mindenki számára elérhetőek, míg a private metódusok csak az adott osztályon belül használhatóak.
Az objektumok metódusai nagyon fontosak az objektumorientált programozásban, mivel segítségükkel definiálhatjuk az objektumok viselkedését és interakcióit.